Projekt „Religionistické a filosofické vzdělávací centrum“ dospěl k závěru

Ve spolupráci kateder religionistiky a filosofie probíhal v uplynulých dvou a půl letech na fakultě filozofické Univerzity Pardubice společný projekt „Religionistické a filosofické vzdělávací centrum“ (reg.č. CZ.1.07/1.3.12/01.0007). Prostřednictvím Pardubického kraje byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Od ledna 2009 do konce června 2011 tak bylo víc jak deseti pracovníkům obou kateder umožněno spoluvytvářet prostor, v jehož dimenzích své odborné znalosti a zkušenosti směřovali vně univerzity, především ke středoškolským učitelům, ale též pedagogům základních škol Pardubického kraje. Podpora výuky a zlepšení kvality v oblastech filosofie a religionistiky (v tomto prostředí pojaté jako solidní a objektivní informování o náboženstvích) byly smyslem celého projektu.

V tomto ohledu byla pozice obou disciplin odlišná. Filozofie jako taková je na středních školách, zvláště gymnáziích, běžně vyučována. Projekt proto usiloval o nabídnutí alternativy k tradičním „dějinám filozofie“ a jakousi změnu v přístupu, kdy je stěžejním cílem samotný rozvoj kritického myšlení. Oproti tomu religionistika náplní vzdělávacích programů v zásadě není, avšak obsahově se dotýká řady předmětů základy společenských věd počínaje a dějepisem, zeměpisem nebo literaturou konče. Navíc v této oblasti si sami účastníci projektu během seminářů stěžovali na nedostatek relevantních výukových a studijních materiálů, postupů a tipů.

Projekt byl veden paralelně ve dvou liniích – religionistické a filozofické a v jeho průběhu byly uskutečněny série vzdělávacích seminářů pro pedagogy, kteří v jejich rámci pravidelně navštěvovali Univerzitu Pardubice, ač mnozí dojížděli ze vzdálených míst Pardubického kraje. V závěrečné fázi projektu byly ve spolupráci se školským odborem kraje rozeslány na více než 320 škol v kraji v projektu vytvořené materiály, které učitelům pomohou v jejich samostudiu i přímo ve výuce. Patří sem kolektivní publikace Základy religionistiky a Úvod do filosofie, série filozofických a religionistických Pracovních listů a soubor pěti výukových DVD věnovaných hinduismu, buddhismu, judaismu, křesťanství a islámu. Tyto výstupy navíc odbor školství kraje uznal jako certifikované metodiky pro výuku na jím zřizovaných školách a doporučil je k využití, což tyto materiály reálně posouvá do školské praxe.

Poslední z aktivit směřovaných k odborné i laické veřejnosti byla konference konaná v prostorách Univerzity Pardubice dne 31. 5. 2011 pod názvem: „Znát nebo neznat? Religionistika a filosofie ve vzdělávání“. Cílem konference bylo poukázat na pestrost možných přístupů i množství dalších témat, jimž se projekt z objektivních důvodů nemohl věnovat. Někteří z vystupujících proto využili této příležitosti a stručnou formou prezentovali témata, na něž v průběhu projektu nedošlo, a přesto je považují za důležitá nebo nějak zajímavá. O tom, že tomu tak skutečně bylo, koneckonců svědčí i slušná návštěvnost konference i závěrečná diskuse, kdy v čase probíhajících maturit našlo cestu do univerzitní auly množství účastníků mezi nimi též budoucích odborníků z řad studentů obou kateder. Dopolední program věnovaný religionistice tematicky pokryl příslušný obor především z hlediska jeho přítomnosti ve výuce na nižších stupních škol, kde, jak se ukázalo, mají náležitě podané a především nezaujaté informace své nezastupitelné místo. V odlehčeném tónu pak zazněl příspěvek režiséra výukových DVD, který se během práce pro projekt jako nereligionista setkával tváří v tvář s řadou různých náboženských skupin naší společnosti a vtipně reflektoval odlišné zkušenosti s nimi a jejich přístupem k natáčení.

V průběhu polední přestávky, kdy se účastníci konference mohli občerstvit, také shlédli asijský čajový obřad spojený s ochutnávkou tohoto tradičního nápoje, který provedla a komentovala studentka religionistiky Nela Neumannová.

Odpolední blok příspěvků se věnoval filozofii a jejímu pohledu na vzdělání, její pozici v něm a též poslání univerzity v současnosti. Vedle teoretických úvah směřujícím naznačeným směrem došlo v některých příspěvcích i na praktické ukázky kritických, strukturovaných myšlenkových postupů, se kterými se běžně studenti na školách ve výuce nesetkávají.

Diskuse na závěr celodenního setkání dala prostor pracovníkům obou kateder i frekventantům projektu reflektovat jejich vzájemné dlouhodobé úsilí. Přes veškerou náročnost, kterou projekt kladl na obě strany, se shodli, že takováto snaha má smysl a že byl projekt prospěšný nejen pro samotné pedagogy, ale též jejich žáky a studenty na školách Pardubického kraje.

 

Pavel Titz

Katedra religionistiky





Aktualizoval: Webmaster (29. června 2011, 14:45)