Podpora a pomoc studentům s dyslexií

Aktuální stav speciálně pedagogické a psychologické diagnostiky pro dospívající a dospělé boří mýtus, že se na vysokých školách již nemůžeme setkat se studentem – dyslektikem. Diagnostikovaných vysokoškolských studentů, které provází „životní partnerka“ dyslexie, přibývá. Co vlastně dyslexie je? Jedná se o sníženou schopnost naučit se číst běžnými vyučovacími metodami přiměřenými rozumové úrovni. Typické jsou obtíže v rychlosti, správnosti a porozumění čtení. Důležitým ukazatelem pro diagnostiku dyslexie je tedy rozdíl mezi intelektovými schopnostmi a úrovní čtenářských dovedností.

Dyslektické obtíže se promítají do různých oblastí života jedince, např. do kvality kognitivních, to je poznávacích, procesů s typickými poruchami krátkodobé paměti, pracovní paměti, v procesu automatizace, v soustředění a koncentraci pozornosti. V důsledku dyslexie mohou být limitované  komunikační schopnosti, sluchová a zraková percepce (fonematický sluch, fonologická manipulace, zraková a sluchová diferenciace), pravolevá orientace, orientace v čase, sekvenční analýza apod. Dyslexie v konečném důsledku ovlivňuje i sociální vazby jedince a v souhrnu celou osobnost.

I přes to, že jsou dyslektické obtíže většinou diagnostikovány již na začátku školní docházky, mohou zůstat skryty a projevit se, jak bylo výše uvedeno, až na vyšším stupni vzdělání. Singleton (in Mertin Dyslexie u dospělých in Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál, 1998) uvádí, že až polovina případů dyslexie je odhalena v průběhu vysokoškolského studia. Vysvětlení je celkem jednoduché. Jedinec je schopen svým nadprůměrným intelektem problémy účinně kompenzovat. Kompenzační mechanismy jsou velmi variabilní a úzce individuální. Obtíže se dostavují až v situacích značné zátěže, kdy je student nucen pracovat samostatně a s větším množstvím textu. A s jakými důsledky se mohou takto limitovaní studenti setkat? Může se dostavit pocit nejistoty, sníženého sebevědomí a sebehodnocení, nedostatek sebedůvěry, nižší úroveň aspirace, obava ze selhání, stud a strach z odhalení poruchy, opakující se pocit bezmocnosti, což se může projevit nejen v nezdaru při studiu, ale i v sociálních kontaktech v rodině, partnerských vztazích a v oslabení sociálních sítí v důsledku nadměrného množství času věnovaného učení. Pokud se dyslexie včas nediagnostikuje a potíže studenta neřeší, může dojít k jeho neurotizaci či dokonce depresi.

Těmto důsledkům lze zamezit kvalitní diferenciální diagnostikou a následnou terapií, včetně stanovení individuálního plánu, na kterém participuje poradenské pracoviště, student a akademický pracovník, v jehož předmětu se dyslektické obtíže vyskytují. Kvalitní diferenciální diagnostika vylučuje smyslová a další zdravotní postižení, chronická onemocnění, snížení mentální kapacity či sociopatologické projevy chování např. záškoláctví.

Akademická poradna Univerzity Pardubice APUPA nabízí v týmové spolupráci psychologů a speciálních pedagogů studentům nejen diagnostiku dyslexie, ale také účinné terapeutické techniky včetně možnosti využití efektivních kompenzačních mechanismů dle individuality studenta. V současné době se také realizuje nákup speciálního programu pro dyslektiky ClaroRead, který propojuje mluvenou a psanou podobu textu a pomáhá zlepšovat písemný projev.

Limitující možnosti studenta s dyslexií je však nutné řešit také s akademickými pracovníky. Tým APUPY zaměřuje pozornost na osvětu a informační služby pro akademické pracovníky, kteří se mohou při své pedagogické práci s dyslektiky setkat. Pro ně je na závěr poradenského ho okénka uvedeno alespoň několik inspirativních podnětů, jak podpořit efektivní výuku dyslektika: užití názorných pomůcek (vizualizace) a podpůrných technických prostředků, notebooku, dát studentovi obsah přednášky předem nebo v elektronické podobě, zapojit více smyslů, využít zážitkových metod výuky, zkoušet více ústně, navýšit časový limit, poskytnout individuální konzultace apod.

V Pardubicích 7. 5. 2013

PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.

Speciální pedagog

 

 





Aktualizoval: Kateřina Koubová (28. ledna 2014, 11:05)