Základní informace o projektu

Název: Inovace a interdisciplinární propojení výuky v oblastech energetických materiálů a realizace staveb (InEnMat)
Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prioritní osa: 7.2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj
Oblast podpory: 7.2.2 Vysokoškolské vzdělávání
Registrační číslo projektu: CZ.1.07./2.2.00/28.0266
Realizátor projektu: Univerzita Pardubice
Doba realizace: 1. 12. 2011 – 30. 11. 2014
 
Hlavní cíle
Na Ústavu energetických materiálů UPa je zachována tradice komplexní výuky v oboru energetických materiálů, v níž je propojena výuka chemie, fyziky i aplikací energetických materiálů. Tento přístup je cenný svou všestranností. Vzhledem k tomu, že je to přístup náročný, je uplatňován jen na několika vzdělávacích institucích v Evropě. Tento přístup chceme zachovat a dále prohloubit jeho přednosti a obohatit jej o hlubší propojení předmětů včetně propojení zaměřeného na jeden z nejčastějších druhů aplikace energetických materiálů – na jejich používání při realizaci staveb. Tím přispějeme k profilaci a k dosahování excelence UPa a obecně k diverzifikaci vysokých škol.
Prohloubení předností přístupu se soustředí na zvýšení konkurenceschopnosti absolventů. Absolvent má získat nejmodernější poznatky, má chápat jejich vazby a má je být schopen uplatňovat nejen v domácím prostředí, ale i ve spolupráci se zahraničím. Chceme toho dosáhnout koordinovanou inovací předmětů, doplněním nabídky předmětů o šest souhrnných předmětů vyučovaných v angličtině a realizací praxí a stáží. Inovace budou směřovat k tomu, aby předměty více postihovaly souvislosti jednotlivých disciplín oboru mezi sebou i s jinými obory, aby zahrnuly i přístupy, které zatím nejsou v tradici vyučování, a aby uváděly do nových trendů a možností aplikace. Aby inovace byly podstatné, bude využito hostování předních domácích i světových odborníků z praxe i škol. Celkovým výstupem projektu bude soubor inovovaných předmětů a šestice souhrnných předmětů vyučovaných v angličtině. Kromě konkurenceschopnosti absolventů projekt podpoří i odborný růst zúčastněných pracovníků z UPa, a tím konečně i konkurenceschopnost UPa.
 
Cílové skupiny
Plánované aktivity projektu se zaměřují na studenty a pracovníky výuky v oblasti energetických materiálů (mimo Prahu). Obecně jde také o studenty a pracovníky výuky v oborech, kde se energetických materiálů využívá, a v chemických oborech, které se jich týkají. Aktivity realizované v projektu budou přínosné nejen pro studenty a pracovníky výuky energetických materiálů, ale obecněji i pro studenty a vyučující aplikací energetických materiálů ve výstavbě, těžbě, bezpečnosti či obraně a pro studenty a vyučující chemických oborů. Studenti si obor souvisící s energetickými materiály většinou vybírají záměrně a ze zájmu. Potřebují, aby jim výuka co nejvíce otevírala přístup k uplatnění. Pracovníkům výuky záleží na tom, aby byla výuka úspěšná. Chtějí pracovat na zdokonalování výuky, mají představu o potřebných zdokonaleních, ale vědí také, že kroky potřebné k dosažení žádoucí excelence se neobejdou bez finanční podpory.
Obě cílové skupiny (CS) dohromady představují v ČR až stovky osob. Projekt je však primárně připravován pro osoby, které studují nebo se podílejí na výuce na FChT UPa. V CS studentů jsou jednak studenti energetických materiálů, a jednak také studenti jiných oborů, kteří se energetickými materiály zabývají částečně, v rámci širších témat nebo ze zájmu. Zatímco první skupina je jasně ohraničená (budou zapojeni téměř všichni studenti energetických materiálů), druhá skupina již jasně ohraničená není, plánujeme ji však také zvát k účasti na aktivitách projektu.
Cílovou skupinu pracovníků výuky tvoří ti pracovníci UPa, kteří se budou v projektu vzdělávat účastí na přednáškách hostujících odborníků. Plánujeme zvát k účasti na aktivitách nejen učitele energetických materiálů, ale i další pracovníky UPa, zejména ty, kteří budou v realizačním týmu jako poradci. Dále jsou do CS započítáni ti učitelé energetických materiálů, kteří absolvují jazykové kurzy.
 
Hlavní výstupy
13 inovovaných předmětů
A: chemie a technologie energetických materiálů
UENM/C096, Technologie energetických materiálů I
UENM/C200, Technologie trhavin
UENM/C208, Technologie hnacích hmot
UENM/C209, Technologie pyrotechnických výrobků a složí
UENM/C894, Analýza a detekce výbušin
B: fyzika výbuchu
UENM/C893, Fyzika výbuchu I
UENM/C201, Fyzika výbuchu II
C: aplikace energetických materiálů
UENM/C202, Aplikovaná fyzika výbuchu
D: bezpečnostní inženýrství
UENM/C860, Bezpečnostní inženýrství I
UENM/C206, Bezpečnostní inženýrství II
E: seznámení s výbušinami
UENM/C097, Laboratoř oboru I
UENM/C203, Laboratoř oboru II
UENM/C095, Laboratoř syntézy a charakterizace materiálů
F: energetické materiály v udržitelné výstavbě
 
6 nových předmětů v angličtině
A: chemie a technologie energetických materiálů (65 hod.)
B: fyzika výbuchu (52 hod.)
C: aplikace energetických materiálů (52 hod.)
D: bezpečnostní inženýrství (39 hod.)
E: laboratorní cvičení: seznámení s výbušninami (65 hod.)
F: energetické materiály v udržitelné výstavbě (52 hod.)
 
29 přednášek hostujících odborníků z ČR a ze zahraničí
 
4 jazykové kursy
1. Intenzivní pobytový jazykový kurz AJ v zahraničí pro pokročilé
2. Zdokonalovací kurz AJ zaměřený na pokrok ze stavu „věčného začátečníka“
3. Zdokonalovací kurz AJ zaměřený na každodenní konverzaci na pracovišti
4. Zdokonalovací kurz RJ zaměřený na četbu a porozumění odbornému textu
 
6 studentských praxí a stáží




Aktualizoval: webmaster (22. února 2012, 09:26)