Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Cílová skupina a vstupní požadavky (podmínky přijetí ke studiu)
Kvalifikovaní učitelé, kteří chtějí vykonávat specializovanou činnost provázejícího učitele, kteří vedou nebo chtějí vést pedagogické praxe a spolupracují se začínajícími učiteli, tj. učitelé (provázející i uvádějící), mentoři pedagogických praxí, vysokoškolští mentoři, apod.

Cílem studia k výkonu specializační činnosti provázejícího učitele (v našem případě mentora) je rozvoj kompetence pro výkon role provázejícího učitele, tedy rozvoj mentorských znalostí a dovedností v oblasti řízení procesu profesního učení u studentů učitelství a u začínajících vyučujících, v poskytování zpětné vazby, v hodnocení a reflektování praxe a průběhu/výsledků profesního učení.

Obecným cílem tohoto vzdělávání je přispívat ke zvyšování kvality učitelské přípravy.

Studium je dvousemestrové, skládá se ze vstupního vzdělávání, na které navazuje průběžné vzdělávání mentorů (v celkovém rozsahu 50 hodin) v průběhu vedení a provázení studentů učitelství a kolegů, začínajících učitelů.

Témata vstupního vzdělávání mentorů (rozsah 30 hodin, z toho 15 hodin prezenčně, 7 hodin online/ve školách, 8 hodin samostudia): 

  • Znalost profesní přípravy na fakultě s ohledem na roli provázejícího učitele
  • Vytváření bezpečného prostředí (ve spolupráci mentora a studenta učitelství), včetně stylů mentorského vedení a podpory, sdílení dobré praxe)
  • Společné plánování výuky 
  • Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky
  • Poskytování zpětné vazby, vedení reflektivního dialogu
  • (Sebe)hodnocení a (sebe)reflektování praxe a průběhu/výsledků profesního učení (mentora i mentorovaného)

Vstupní kurz pro provázející učitele: Mentoring pro učitele (vstupní kurz) je podle MŠMT v souladu se Standardem vstupního školení a byl schválen pro použití v pokusném ověřování pro školní rok 2024/25 (viz web MŠMT). Témata průběžného vzdělávání mentorů (rozsah 20 hodin, z toho 12 hodin prezenčně/online/ve školách, 8 hodin samostudia): 

  • Společné plánování výuky 
  • Pozorování a identifikace klíčových aspektů výuky
  • Poskytování zpětné vazby, vedení reflektivního dialogu
  • (Sebe)hodnocení a (sebe)reflektování praxe a průběhu/výsledků profesního učení (mentora i mentorovaného) 

Forma studia: kombinovaná (prezenčně a distančně). Prezenční výuka je realizována na FF UPCE, přímo na institucích – školách, ve kterých studenti vykonávají praxi, a synchronně prostřednictvím online nástroje MS Teams. Distanční výuka (samostudium) je řízena prostřednictvím on-line technologie LMS Moodle. 1 vyučovací hodina = 45 minut.

Maximální počet účastníků a upřesnění cílové skupiny:
Maximální počet je 25 účastníků. Studium je určeno pro kvalifikované učitele, kteří chtějí vykonávat specializovanou činnost provázejícího učitele, kteří vedou nebo chtějí vést pedagogické praxe a spolupracují se začínajícími učiteli, tj. učitelé (provázející i uvádějící), mentoři pedagogických praxí, vysokoškolští mentoři apod.

Plánované místo konání:
FF UPCE, Katedra anglistiky a amerikanistiky, Studentská 84, 532 10 Pardubice
+ na institucích – školách, kde vykonává praxi student učitelství anglického jazyka

Jmenný přehled lektorů s podrobnými informacemi o jejich kvalifikaci a přehled průběhu praxe:
prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. | Univerzita Pardubice (upce.cz)
Doc. PaedDr. Monika Černá, Ph.D. | Univerzita Pardubice (upce.cz)
Mgr. Irena Reimannová, Ph.D. | Univerzita Pardubice (upce.cz)
Mgr. Helena Zitková, Ph.D. | Univerzita Pardubice (upce.cz)

Externisté
Mgr. Kristýna Zrůstová 

Odborný garant: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc.

Materiální a technické zabezpečení:
Kurz mentoringu bude využívat učebny FF UPCE v budovách EB (Studentská 95), případně EA (Studentská 84), kampusu Univerzity Pardubice, které jsou standardně vybaveny IT technikou (dataprojektor, PC, plátno). FF má dále k dispozici tři místnosti vybavené moderní videokonferenční technikou pro online výuku. Učební texty a opory k jednotlivým předmětům stojí na odborné literatuře uvedené v LS Moodle.

Způsob zakončení:
Úspěšným absolventem kurzu je ten účastník kurzu, který v jeho průběhu plní průběžně zadávané úkoly. Absolvent kurzu obdrží na jeho konci Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání: Mentoring pro učitele (vstupní kurz pro provázející učitele). Na tento základní kurz bude navazovat ještě následný kurz Mentoring pro učitele (průběžné vzdělávání) v rozsahu 20 hodin (z toho 12 hodin výuky na fakultě/online/ve školách a 8 hodin samostudia). Absolvent kurzu obdrží na jeho konci Osvědčení o absolvování programu celoživotního vzdělávání: Mentoring pro učitele (navazující kurz pro provázející učitele)

Způsob vyhodnocení akce:
Ohnisková skupina (skupinový rozhovor s mentory) v závěru kurzu; volitelně reflexe vedení reflektivních rozhovorů se studenty a vlastních hodin mentorů.

Pro více informací o kurzu nebo pro přihlášení prosím kontaktujte: Mgr. Irenu Reimannovou, Ph.D., mail: irena.reimannova@upce.cz