Přejít k hlavnímu obsahu

Přihlášení pro studenty

Přihlášení pro zaměstnance

Hlavní řešitel:
doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D.

Finanční  manažer:
Ing. Lenka Peterková

Projektový manažer:
Ing. Lenka Peterková

Hlavní řešitel: doc. Mgr. Tomáš Hejduk, Ph.D.

Finanční  manažer: Ing. Lenka Peterková

Projektový manažer: Ing. Lenka Peterková

Název výzvy: Návraty OP JAK (Priorita 1 – Výzkum a vývoj, číslo výzvy: 02_24_037)

Cíl výzvy: Cílem výzvy je přispět k tomu, aby přerušení kariéry z důvodu mateřské/rodičovské dovolené, dlouhodobé nemoci nebo dlouhodobé péče o dítě či osobu blízkou nemělo za následek ukončení nebo významné zpomalení dalšího profesního uplatnění výzkumných pracovníků s vysokým potenciálem kvalifikovaného uplatnění. Podpora bude zajištěna prostřednictvím pilotního ověření implementace grantových schémat cílících na tento druh intervencí ve výzkumných organizacích.

Název projektu: Návraty k vědecké kariéře na Univerzitě Pardubice (NAKUP)
Registrační číslo: CZ.02.01.01/00/24_037/0013851
Datum zahájení realizace: 1. 11. 2025
Datum ukončení realizace: 28.2. 2029
Poskytovatel: MŠMT
Celkové způsobilé výdaje projektu:  34 512 625,11 Kč


 

Cíle projektu

Cílem projektu „Návraty k vědecké kariéře na Univerzitě Pardubice“ je podpora osob, které přerušily svou kariéru z důvodu rodičovské dovolené a chtějí se vrátit zpět do vědeckého prostředí. Projekt zavede a pilotně ověří interní schéma návratových grantů, které umožní podpořeným sestavit vlastní výzkumný tým, získat podporu mentora, absolvovat zahraniční stáž a v případě potřeby využít finanční příspěvek na péči o děti. Podpora návratu kvalifikovaných vědkyň a vědců po kariérní přestávce nejen zvýší vědecký potenciál univerzity, ale také přispěje k posílení genderové rovnosti ve vědě na Univerzitě Pardubice.

Stanovené cíle vycházejí z Analýzy Cílové skupiny (přílohy P6 projektové žádosti) a jsou rozčleněny dle KA2 a KA3. Cíle projektu plně odpovídají věcnému zaměření výzvy Návraty OP JAK, včetně naplňování horizontálních principů, jako je rovnost příležitostí a genderová dimenze v rámci navrhovaného výzkumu.

Cíl 1 – Zavedení schématu návratových grantů na UPCE (KA2)

  • Specifický: Navrhnout, připravit a oficiálně zavést interní grantové schéma podporující návrat osob po KP.
  • Měřitelný: Zakotvení grantového schématu do vnitřních předpisů UPCE, vytvoření metodiky, procesního rámce a digitálních nástrojů, a jejich pilotní ověření ve 2 kolech soutěže.
  • Dosažitelný: Vychází z Analýzy CS (příloha P6), jednání s proděkany pro vědu, podpory vedení.
  • Relevantní: Reaguje na dosud chybějící institucionální nástroj.
  • Termín: Do 02/2029.

Cíl 2 – Podpora 8 návratových grantů pro osoby z CS (KA3)

  • Specifický: Podpořit návrat do vědy pro min. 8 výzkumníků po KP.
  • Měřitelný: 8 udělených grantů
  • Dosažitelný: Vychází z Analýzy CS (příloha P6), jednání s proděkany pro vědu.
  • Relevantní: Poskytuje flexibilní a individualizovanou podporu.
  • Termín: Do 10/2028.

Cíl 3 – Rozvoj odborných kompetencí a restart kariéry (KA3)

  • Specifický: Zajistit podporu publikační aktivity, mentoring, odborné vzdělávání/mobilitu
  • Měřitelný: Odborný rozvoj bude doložen účastí alespoň 6 osob na odborné vzdělávací aktivitě nebo mobilitě; 100 % hlavních řešitelů vytvoří alespoň 1 odborný publikační výstup a alespoň řešitelů 30 % podá novou grantovou žádost.
  • Dosažitelný: Odpovídá potřebám z Analýzy CS (přílohy P6, P13), a zaměření projektu.
  • Relevantní: Posiluje profesní dráhu a motivaci.
  • Termín: Do 10/2028.

Cíl 4 – Podpora genderové rovnosti a rovných příležitostí (KA2 + KA3)

  • Specifický: Zakotvit flexibilitu pracovních podmínek, podporu péče a mentoring jako nástroje návratu.
  • Měřitelný: Zavedení institucionálních opatření na podporu slaďování práce a péče (např. příspěvek na péči o dítě) do grantového schématu a jejich praktické využití alespoň 6 příjemci návratového grantu.
  • Dosažitelný: Postaveno na reálných potřebách CS a šetření (příloha P6),.
  • Relevantní: Naplňuje horizontální principy OP JAK.
  • Termín: Do 02/2029.

Aktivity

KA1 – Řízení projektu

Řízení projektu NAKUP je založeno na základních principech projektového řízení zahrnující řízení času, nákladů a kvality výstupů. Důraz je také kladen na řízení rizik a změn. Klíčovým prvkem této aktivity je efektivní komunikace, která bude podporována pravidelnými i ad hoc schůzkami realizačního týmu. Pro řízení projektu bude sloužit pracovní prostředí, které zahrnuje univerzitní systémy umožňující asynchronní spolupráci a efektivní řízení projektu, jako jsou zabezpečené cloudové platformy SharePoint a další sdílené systémy příjemce. Cílem aktivity je naplnění projektového záměru, dosažení cílů a získání hlavních přínosů v souladu s metodickým prostředím OP JAK. Garantem projektu (a zároveň Interního grantového schématu) bude prorektor pro vědu a tvůrčí činnost, který bude dohlížet na řádný průběh projektu a disponuje rozhodovací pravomocí. Projektový manažer bude garanta pravidelně informovat. Realizační tým bude složen z administrativního a odborného týmu. Administrativní tým bude hrazen z jednorázové částky, zatímco odborný tým bude financován z přímých nákladů v souladu s rozsahem a harmonogramem aktivit. Činnost podpůrného administrativního týmu obslužných úseků, přímo souvisejících s realizací projektu, bude zařazena do paušálních nákladů. Aktivita Řízení projektu bude probíhat kontinuálně po celou dobu realizace projektu, která je plánována na dobu 40 měsíců (realizace 11/2025 – 02/2029).

KA2 – Pilotní ověření implementace návratových grantů

Aktivita zahrnuje vytvoření a ověření návratového grantového schématu, které odpovídá specifickým potřebám osob po kariérní přestávce. V rámci KA2 dojde k nastavení procesů, pravidel, hodnoticích mechanismů a podpůrných nástrojů, které umožňují efektivní a spravedlivé fungování návratových grantů v institucionálním prostředí UPCE. Proběhnou dvě kola grantových řízení.

KA3 – Implementace návratových grantů

Tato aktivita naplňuje hlavní potřeby cílové skupiny prostřednictvím podpory konkrétních řešitelů formou návratových grantů. Realizace grantů umožní:

  • návrat k výzkumné činnosti prostřednictvím vlastní vědecké práce,
  • využití odborného vedení mentorem,
  • zapojení pomocného týmu v závislosti na oborových požadavcích,
  • účast na výjezdové mobilitě a odborném vzdělávání,
  • čerpání příspěvku na péči o dítě nebo blízkou osobu,
  • přizpůsobení pracovního úvazku individuálním možnostem řešitele (flexibilita úvazku).


Očekávaný dopad projektu:

Realizace projektu NAKUP povede k:

  • Zvýšení míry úspěšného návratu osob po kariérní přestávce do akademického prostředí
  • Zvýšení produktivity výzkumu a publikační aktivity podpořených osob.
  • Zlepšení podmínek pro rovnováhu mezi prací a rodinou/péčí o dítě
  • Posílení rovnosti příležitostí, zejména v genderovém kontextu.
  • Zajištění udržitelné návratové podpory na fakultní i institucionální úrovni

Výstupy projektu: :

Realizace 8 návratových grantů
31 podpořených osob (řešitelé grantů, mentoři, pomocné týmy)
40 publikačních výstupů - odborné publikace, publikace z podpořených projektů, příspěvky na odborných akcích a podané národní a mezinárodní granty

KA 2 „Pilotní ověření implementace schématu návratových grantů“

V rámci KA2:

  • Bude vytvořeno 1 Interní grantové schéma Návraty (IGN), které bude zakotveno formou směrnice ve vnitřní legislativě UPCE,
  • proběhne pilotní ověření IGN prostřednictvím realizace 2 kol Interní grantové soutěže Návraty,
  • bude vyhodnocena implementace Interního grantového schématu Návraty ve 2 evaluačních zprávách.

KA 3 „Implementace návratových grantů“

V rámci KA3:

  • Budou realizovány individuální návratové granty pro výzkumné pracovníky po návratu z kariérní přestávky.





 

Výstupy

Připravuje se ...