"Olomouc - památky a stavby Dómského návrší" - 27. ledna 2012

Přes čtyřicet účastníků se v pátek 27. ledna zúčastnilo 3. analýzy a semináře věnovaného staršímu projektu památkové obnovy, jehož dějištěm se tentokrát stalo Dómské návrší v Olomouci. Celodenní akce zahrnovala v dopolední části vyhodnocení urbanistického a památkářského kontextu celého návrší a představení projektu památkové obnovy interiérů a exteriérů tzv. Přemyslovského paláce v 70. a 80. letech 20. století.  O exteriérech referoval Ing. arch. Miloš Solař, kdy byla diskutována zejména adjustace fasád katedrály sv. Václava. Na metodicko-teoretické aspekty upozornil doc. Josef Štulc. Ten se ujal i prohlídky v prostorách ambitu dómu s relikty románské stavby. Osobně totiž na tomto místě v raném období své „památkářské“ kariéry prováděl odborný dozor. Účastníky semináře seznámil se zajímavými detaily syntetické akce památkové obnovy, a to jak co se týče středověké architektury, tak pokud jde o pozdně gotické nástěnné malby ambitu.

Do výkladu se svými osobními zkušenostmi výraznou měrou zapojil také PhDr. Marek Perůtka, pedagog olomoucké katedry dějin umění, který v minulosti rovněž působil v praxi památkové péče. Na ochozu v patře, kde jsou pohledově přístupné nejcennější románské části (zejména původní románská okna), byly představeny nuance prolínání syntetických a analytických památkářských postupů odrážejících se i v dílčích restaurátorských zásazích. V kapli sv. Jana Křtitele se slova ujal opět Dr. Perůtka, aby nastínil jednotlivé fáze její výstavby a „příspěvky“ různých časových vrstev k její dnešní vizuální a koncepční podobě.  Úskalí práce památkáře v praxi demonstroval předestřením problematiky oken kaple.

Ještě v dopoledním bloku pokračovala analytická část semináře prohlídkou Arcidiecézního Muzea vedenou doktorem Ondřejem Jakubcem, bývalým kurátorem muzea a nynějším vedoucím Semináře dějin umění Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Představen byl stručně „scarpovský“ projekt adaptace architektonické kanceláře Hájek, Šépka, Hradečný, spočívající vkládání moderních jasně kontrastujících ireverzibilních prvků do historické stavby. V daném konceptu je neopomenutelný rovněž čitelný koncept horizontálních časových rovin. V přízemí náležejícím expozici středověkého umění byly krátce nastíněny i archeologické aspekty.

Po polední pauze pokračoval výklad Dr. Jakubce, který nastínil historické okolnosti vzniku arcidiecézního muzea a jeho ideový základ, následně stručně představil koncepci sbírkových fondů. Po přesunu do prostoru prostoru krátkodobých výstav, kde bylo aktuálně prezentováno dílo barokního sochaře Josefa Heinze, se slova ujaly animátorka Mgr. Michaela Johnová Čapková a kurátorka Mgr. Gabriela Elbelová. Ty představily aktuální prezentaci sbírek muzea veřejnosti. Na úplný závěr Mgr. Elbelová seznámila účastníky akce s kurátorskou koncepcí sálů v patře, včetně obrazárny s vystavenými díly předních italských, vlámských a středoevropských mistrů.

Fotografie z 3. analýzy a semináře staršího projektu restaurování a památkové obnovy zde: /ppp-pro/fotogalerie/foto-asp3.html





Aktualizoval: Petra Hečková (14. února 2012, 09:41)